10 sposobów, które uczynią Cię MacGyverem networkingu

Startupy bez networkingu? Droga zabawa! Jeśli chcesz oszczędzić pieniądze, nauczyć się czegoś i wymienić się doświadczeniami ze startupowego podwórka – otwórz się na networking. Z doświadczenia wiemy, że to bardzo dobra droga dla startupu w każdej fazie jego rozwoju. We wprowadzaniu biznesu na rynek nie chodzi o to, czy produkt jest świetny, ale o to, ile osób wie o tym, że jest świetny. Jeśli czujesz się słaby w networkingu – przeczytaj o korzyściach, jakie z niego płyną i o tym, jak być w tym dobrym.

Bądź dobry w networkingu!

Najprawdopodobniej słyszeliście już powiedzenie: „It’s not what you know, it’s who you know.” Po polsku ładnie wyraził to Pilch: „Nie wystarczy mieć umiejętności, trzeba też je znać” i dać je poznać innym. Tworzysz swój startup dla ludzi, warto więc jak najszybciej skonfrontowac go z ludźmi – niech będą to ludzie, którzy znają się na rzeczy. Być może unikniesz kilku błędów (nie warto uczyć się na swoich, bo to droga lekcja), zyskasz kontakty, dzięki którym trafisz do właściwych drzwi. Jak robić to dobrze?

How to networking?

1. Bądź widoczny!

Brzmi jak truizm, ale niestety nim nie jest. Na spotkaniach startupów często zlewamy się w masę ludzi, która czegoś chce. Jeśli ludzie nie wiedzą kim jesteś – nie możesz zacząć budować wartościowych relacji. Daj się poznać, przygotuj trzy zdania, którymi zainteresujesz rozmówcę. Zadawaj pytania i interesuj się tym, co mówi Twój rozmówca. Nie chodzi o to, żeby przepchnąć jak najwięcej o swoim biznesie, a o to, żeby wymienić doświadczenia.

Przygotuj fajną wizytówkę, niech będzie Twoim znakiem rozpoznawczym. Kilka inspiracji podrzuciła nam ostatnio w komentarzu Kasia.

2. Poznaj rozmówców

Sprawdź, z kim się spotkasz, zrób dobry reaserch w Internecie, żeby trafić do właściwych ludzi. Rozmawiaj o konkretach, przygotuj dobry pitch, nie zarzucaj informacjami, które nie są istotne. Jeśli mówisz o rzeczach, które trudno zapamiętać – to zapewne nikt ich nie zapamięta. Prześlij je e-mailem.

Jeżeli trudno Ci zapamiętać imię rozmówcy – powtórz je w pierwszym zdaniu, które do niego kierujesz.

3. Bądź pomocny

Zapytaj jakie problemy napotkał startup rozmówcy – to ważna informacja, która pozwoli Ci uniknąć błędów. Jeżeli możesz – zaproponuj pomoc: podziel się kontaktami, podpowiedz, przedstaw kogoś innym.

4. Utrzymuj kontakt

Jeśli spotkasz kogoś, z kim chciałbyś nawiązać trwałą relację biznesową – napisz e-mail nawiązujący i podsumowujący spotkanie, zbierz wnioski płynące z rozmowy (wbrew pozorom mało kto to robi dostatecznie szybko, by zostać zapamiętanym!), zapraszaj do znajomych na Goldenlinie i LinkedIn.

Jeśli straciłeś z kimś kontakt albo nie odezwałeś się od razu i teraz zastanawiasz się, czy wypada – pisz, wypada.

5. Nie bój się ciszy

Jeśli będziesz starał się utrzymać płynność konwersacji w obawie przed niezręczną pauzą, możesz zagadać swojego rozmówcę. Networking rządzi się nieco innymi prawami niż standardowa rozmowa, warto dokładnie przemyśleć swoje słowa i nie pozwolić sobie na zbyt duże zbaczanie z głównego nurtu.

6. Przemyć odrobinę siebie

To pozwoli Ci wyróżnić się z tłumu. Wpleć swoją historię w opowieść o startupie, zaskocz czymś rozmówcę, urozmaicaj swoja wypowiedź. I przede wszystkim – dobrze się przygotuj.

Ludzie, którzy poczują, że łączy ich z Tob jakaś historia lepiej Cię zapamiętają i chętniej Ci pomogą.

7. Notuj!

Zapisuj ważne (i ciekawe) informacje o swoich rozmówcach, staraj się zapamiętać kto kogo zna. Zbuduj sieć informacji o ludziach, których poznajesz. Jeśli możesz – zapytaj o coś niezwiązanego z biznesem, zapamiętaj tę informację i wróć do niej przy kolejnej rozmowie: „wspominałaś, że uczysz się jeździć na nartach, jak Ci idzie?”

8. Znajdź ekstrawertyków

Ok, nie każdy jest dobry w nawiązywaniu kontaktów. Łatwo zauważyć, komu wychodzi to świetnie – z reguły sa to ludzie, którzy uwielbiają rozmawiać. Skorzystaj z tego – jeśli jesteś introwertykiem znajdź swojego ekstrawertyka, pogadaj z nim i poproś o wprowadzenie do towarzystwa. To działa.

9. Uwierz w networking

Jeśli nie wierzysz w jego skutecznośc i nie chcesz rozmawiać o swoim startupie, ludzie to wyczują. Nie warto ukrywac pomysłu przed innymi, skopiowanie wiekszości startupów zajmuje wiele czasu, a ludzie, których spotykasz mają już co robić. Szczerość w kontaktach z grupą zazwyczaj przynosi wiele korzyści.

10. Nie proś o pomoc nowo poznanych ludzi

Po prostu tego nie rób. Spotkania networkingowe to nie darmowa porada techniczna, najpierw daj coś od siebie, a dopiero potem licz na rewanż.

Jest dziesięć, ale chętnie poznam kolejne sposoby na budowanie relacji biznesowych. Piszcie!

about author

admin

related articles