6 sposobów na skuteczny tekst – content marketing

Dlaczego w reklamach jest pełno rymowanek – to pytanie przewodnie na dzisiaj!

Skuteczny tekst, czyli taki, który będzie zrozumiały, ciekawy i przekonujący – jest podstawowym warunkiem dobrego content marketingu. Napisanie kilku zdań w odpowiedni sposób nie wydaje się trudne, co jednak zrobić, kiedy nikt nie chce tego czytać? Proste – trzeba przebrnąć przez każde zdanie i zastanowić się, czy zachowane są wszystkie ważne elementy. No właśnie – ważne, czyli jakie? I o co, do diabła, chodzi z tymi rymowankami?

Skuteczny tekst reklamowy to warunek sukcesu produktu. Content marketing to nic innego jak właśnie „marketing treści”. Poznaj zasady tworzenia tekstów, które zachęcą czytelnika.

Skuteczny tekst w teorii

Zgodnie z teorią możemy mówić o sześciu funkcjach języka: emotywnej (kiedy kominukat skupiony jest na nadawcy), poznawczej (skupienie na kontekście, czyli wspólnym dla nadawcy i odbiorcy świecie), poetyckiej (gdy zależy nam głownie na formie przekazu), fatycznej (skupionej na kontakcie),  konatywnej (zorientowanej na odbiorcę) i metajęzykowej (opisującej sam język).

Przytaczam to teoretyczne ujęcie, gdyż stanowi dobrą bazę dla opisania modelu dobrej formy pisanej. Spojrzenie na tekst pod kątem każdego z tych elementów pozwoli nam wychwycić słabsze ogniwa przekazu.

Czy wypowiedź nie jest zbyt skoncentrowana na nadawcy? Czy na pewno zadbaliśmy o nawiązanie kontaktu? Może forma jest nieadekwatna do przekazywanych treści? Spojrzenie na dzieło z dystansu, ale też dokładna analiza pozwoli uniknąć wpadki.

Autor i klient

Zanim wypunktuję konkretne cechy, które powinien posiadać tekst chciałabym skupić się na tym, czego oczekują obydwie strony komunikacji. Dla nadawcy ważne jest, żeby przekaz był skuteczny – przekazał informację, która będzie zrozumiana i zapamiętana. Natomiast odbiorcy zależy przede wszystkim na korzyściach, chce on, żeby tekst spełnił jego oczekiwania, dał konkretną wiedzę, rozwiązał problem albo chociaż nie pozostawił po sobie poczucia zmarnowanego czasu. Jak to ze sobą połaczyć? Oto kilka propozycji.

Sposoby na skuteczny content marketing

  1. Wypunktuj korzyści – skuteczny tekst powinien szybko rozwiązywać problem. Masz łupież? Sięgnij po Nizoral. Masz ochotę na coś słodkiego? Zjedz Milkę. Fakty i liczby działają lepiej niż mnożenie niewiele wnoszących słów.
  2. Pisz do odbiorcy – musisz poznać osobę, do której kierujesz swoje słowa i mówić jej językiem. Nie przekonasz dziecka językiem dorosłego ani kobiety językiem mężczyzn (patrz: seks się nie sprzedaje!). Dopasowanie tekstu do grupy docelowej jest bardzo ważne.
  3. Zbuduj kopniętą piramidę – odbiorca zapamięta tylko 20% informacji i będą to te podane na początku. Kiedy tworzysz tekst pamiętaj, że ludzie lubią rzeczy, które znają: pozwól czytelnikowi poczuć się ekspertem i wpleć w komunikat wiedzę, którą może już posiadać. Poprawi mu to humor, a przecież pozytywny nastrój pozytywnie koreluje z zakupami.
  4. Magia słowa – wiesz, że ludzie wierzą w rymy? Ludowe mądrości nie pez powodu są skonstruowane w ten właśnie sposób. Rymowane hasła są lepiej zapamiętywane, ale też skuteczniej przekonują.
  5. Chwytliwe nagłówki – tytuł tekstu powinien być krótki i mówić jasno o czym jest tekst. Jako tytuł można wykorzystać gotowy wzór z Internetu, ale skuteczne są również wszelkie gry słów, parafrazy znanych haseł i powiedzień. Lid (lead – czyli kilka zdań będących esencją teksu) natomiast powinien budzić ciekawość i skłaniać do tego, żeby czytelnik miał ochotę przebrnąć przez te kilka linijek. 20% tekstu powinno mieścić 80% informacji. Ważne są też śródtytuły, które dzielą tekst na spójne jednostki i prowadzą przez niego jak drogowskazy.
  6. Call to action – czyli „Zadzwoń teraz!”, „Musisz to mieć!”,  „Szybko, szybko!” Znacie to? Najsilniej oddziałującym na wyobraźnię klienta słowem jest zawsze: „za darmo!”.

Pewnie zauważyliście, że tytuł tego wpisu został stworzony na schemacie chwytliwych „kilku sposobów”, mogłabym jeszcze dodać: „sześć trików, bez których Twoje życie nie będzie miało sensu” – widzicie takie chwyty na co dzień?

 

Jeśli podoba się Wam poradnikowa forma – dajcie koniecznie znać w komentarzu albo na fejsie! 

about author

admin

related articles