Content marketing czy reklama natywna?

Obydwa narzędzia stanowią elementy marketingu, jednak więcej je dzieli niż łączy. Stanowią odpowiedź na ślepotę banerową, aplikacje blokujące reklamy i ogólną niechęć użytkowników Internetu do tradycyjnych reklam. Czym jednak tak naprawdę jest reklama natywna i co ja odróżnia od content marketingu?

Content marketing i reklama natywna odpowiadają na potrzeby klientów

Nie da się chyba jednoznacznie stwierdzić, które z działań jest skuteczniejsze, bo obydwa są skuteczne inaczej. Dlaczego więc często są ze sobą porównywane?

Zacznijmy od zdefiniowania tego, czym jest reklama natywna (o content marketingu pisałam tutaj i tutaj). Reklama natywna (native advertising) jest to reklama wkomponowana w serwis w taki sposób, by nie była dostrzegalna na pierwszy rzut oka. Reklama ta powinna naturalnie nawiązywać do tematyki serwisu, w którym sie ukazuje oraz powinna spełniać wymagania czytelnika. W jaki sposób? Powinna odpowiadać na jego potrzeby – odpowiadać na pytania, dostarczać wartości, albo ciekawych doznań. Reklama natywna budzi mniejszy opór, gdyż przemyca treść reklamową pod płaszczem kontentu.

Bazują na treści

Zarówno content marketing, jak i reklama natywna bazują na treściach, których czytelnik poszukuje. Publikując treść bądź reklamę kierujemy je do odbiorcy, który aktualnie przegląda podobne treści. Content marketing opiera się na publikowaniu treści w swojej platformie, reklama natywna zaś publikowana jest w opłaconej przestrzeni innego serwisu.

Jako przykład reklamy natywnej można wymienić: sponsorowane posty w mediach społecznościowych, artykuły sponsorowane, product placement, sponsorowane recenzje blogerów, ale też captcha. Częścią wspólną tych narzędzi jest dostosowanie ich do odbiorcy poprzez odpowiednie targetowanie.

Content to nie reklama

Dobry content marketing jest narzędziem marketingowym i PRowym. Jego bezpośrednim celem nie jest sprzedaż, a przekazanie wartościowych treści, których szukają użytkownicy serwisu. Blog firmowy stanowi świetne miejsce do dzielenia się profesjonalną wiedzą, budowania wizerunku firmy i przekonania użytkowników, że znamy się na rzeczy. Robimy to zupełnie za darmo, a profity przychodzą z czasem.

Reklama natywna zaś polega na sprzedaży produktu za pomocą treści. Na wykupionej powierzchni w atrakcyjny sposób prezentujemy zarówno treść, jak i sprzedawany produkt. Moduł reklamowy jest wkomponowany w serwis w taki sposób, by treści nie rozpraszały użytkownika – ma płynnie przejść z treści serwisowych do sponsorowanych. Budowa zgodna z UX wyraźnie podnosi skuteczność reklamy natywnej. Przykład? Posty sponsorowane na Facebooku. Mimo że są to reklamy, to wplecenie ich w newsfeed, ale także targetowanie sprawiają, że treści te nie sa odrzucane przez użytkowników.

Korzyści płynące z obu form

Content marketing jest bardzo skuteczną metodą budowania świadomości marki. Dobre treści to jednak duże wyzwanie – prowadzenie bloga, generowanie ruchu, reklama w social mediach to zadanie dla cierpliwych. Jeżeli publikowane treści będą nachalnie reklamowały produkt – odbiorca przestanie je czytać.

Jeżeli zależy nam na szybkich wynikach sprzedażowych – lepszym rozwiązaniem będzie reklama natywna opublikowana w serwisie, który czytają potencjalni klienci. Ważne jest wtedy nie tylko stworzenie treści i dostosowanie jej do odbiorcy, ale też wybranie odpowiedniego miejsca, w którym ta treść ma się pojawić. Dobrze przygotowany tekst przyciągnie czytelników i skutecznie zareklamuje produkt.

Podsumowując: reklama natywna łączy kontent i działania marketingowe (sprzedażowe), dzięki czemu zmniejsza szanse na ignorowanie przekazu. Treść stanowi podstawę reklamy natywnej i rdzeń content marketingu, który jednak nie jest reklamą w dosłownym tego słowa znaczeniu.

about author

admin

related articles