Market maven, czyli dlaczego oglądamy reklamy?

Reklama jest czymś, co ma bezpośrednio zachęcić do kupna produktu. Czy wierzymy jej bezkrytycznie?

Na pewno nie. Czy kupimy produkt, który wypróbowała i poleca koleżanka? Znacznie chętniej!

Kim jest market maven? Ten pochodzący z języka jidysz tajemniczy termin oznacza osobę gromadzącą wiedzę.

Market mavens są jedną z trzech grup konsumenckich odpowiedzialnych za wirusowe rozpowszechnianie informacji w społeczeństwie. Obok nich występują łącznicy (connectors, trend spreaders, bees, transmitters) i sprzedawcy (salesmen, apostles).

Czym charakteryzują się market mavens? Przede wszystkim posiadaną wiedzą na temat rynku, cen, promocji, usług i asortymentu poszczególnych sklepów. Co charakterystyczne – nie specjalizują się w określonej dziedzinie, mają umiejętność gromadzenia informacji o rynku w całości.

Dlaczego korzystamy z porady market mavens? Bo im ufamy, a z psychologicznego punktu widzenia działa tu społeczny dowód słuszności – jesli cos jest polecane przez wiele osób, na wiele sposobów (reklama, znajomi) wydaje się, że wszyscy tego używają. Ergo – to musi być świetne!

Jak rozpoznać market maven?

Wystarczy zastanowić się, do kogo zwrócilibyśmy się z pytaniem o jakiś produkt, kogo poprosilibyśmy o polecenie czegoś. Market mavens to nasi najbliżsi znajomi, ale też osoby, które spotykamy na co dzień, te, kóre służą radą, gdy zbyt długo wpatrujemy się w sklepową półkę. Market mavens wywierają duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, są łatwi do zidentyfikowania i działają w dobrej wierze.

Czy na pewno?

W dobie Internetu marketing wkroczył we wszystkie dziedziny życia. Market mavens mają szansę trafić do szerokiego grona odbiorców, gdyż uwielbiają dzielić się swoimi doświadczeniami, doradzać i polecać. Jak łatwo się domyślić – firmy równie szybko zorientowały się, jak na tym zarobić. O ile reklama posiada jasno wyznaczone granice w bloku reklamowym, o tyle przekaz market mavens jest niczym nieograniczony. To osoby, którym się wierzy – pytanie jednak, czy zawsze słusznie. Ile kosztuje wysłanie darmowych produktów blogerce? Niewiele. Jakie są korzyści dla firmy? Ogromne!

Internetowi market mavens

Najbardziej znaną market maven w Polsce jest chyba Kasia Tusk i jej blog Make life Easier– Kasia wraz z koleżankami potrafi lokować wszystko i wszędzie. Ostatnio sprzedawała butelkowaną herbatkę pod hasłem zdrowej diety.

Na youtube współprace barterowe kwitną jak ogrody wiosną. Wystarczy wysłać kilka produktów, by widzowie dowiedzieli się o nich i zostali zachęceni do zakupu.

Powstaje pytanie – czy reklamy tworzone przez osoby prywatne również powinny byc oznaczane? W jaki sposób nad nimi panować?

Znacie przykłady market mavens? Chętnie oglądacie ich w Internecie?

about author

admin

related articles