Moderacja prac konkursowych, komentarzy, uczestników oraz głosów

Organizatorzy konkursów często obawiają się o poziom jakościowy prac zgłaszanych do konkursu. Między innymi dlatego podejmują decyzję, aby uczestnicy przesyłali swoje zgłoszenia na adres e-mail. Z wielu względów tego typu organizacja, może wpłynąć niekorzystnie na wynik całego konkursu, o czym dokładnie możecie przeczytać w odrębnym artykule.

W tym artykule zajmiemy się natomiast kwestią sprawnego nadzoru nad zgłaszanymi pracami, wpisywanymi komentarzami oraz kontami uczestników. Mowa tu o konkursach internetowych, kiedy organizator zaprasza uczestników do bezpośredniego wgrywania prac konkursowych za pomocą formularza na stronie konkursowej po uprzedniej rejestracji.

Opcje moderacji prac konkursowych:

  • Pre-moderacja  – zanim prace konkursowe pojawią się w Galerii, najpierw muszą zostać zaakceptowane przez moderatora (administratora, organizatora) w panelu administracyjnym strony lub platformy konkursowej,
  • Publiczna moderacja – prace wgrywane przez stronę konkursową automatycznie pojawiają się w Galerii, gdzie inni uczestnicy mają możliwość raportowania niezgodności danego zgłoszenia np. z regulaminem, dalej informacja trafia do moderatora (administrator, organizator), który w panelu administracyjnym strony lub platformy konkursowej może pracę lub danego użytkownika zablokować (spowodować, że praca nie będzie się wyświetlać publicznie, lub nawet użytkownik nie będzie miał możliwości dodania kolejnej pracy lub ponownej rejestracji),
  • Moderacja dla administratora – prace od razu widoczne są w Galerii, nie ma opcji raportowania niezgodności przez innych uczestników, nadal moderator (administrator, organizator) ma możliwość blokowania prac poprzez panel administracyjny.

Nie ma lepszej czy gorszej metody. Wszystko zależy od celów akcji.

Jeżeli mocno zależy nam na poziomie prac, np.: w przypadku prestiżowych konkursów fotograficznych czy literackich, gdzie określone zostały restrykcyjne kryteria lub prace mają bezpośredni związek z naszą marką czy produktem – warto jest zastanowić się nad pre-moderacją. Ta metoda będzie także dobra dla konkursów, które z różnych przyczyn w pierwszym etapie nie chcą upubliczniać zgłoszeń, a dopiero w fazie drugiej pokazać zestaw i poddać je np. głosowaniu Internautów.

Dla wszystkich akcji, gdzie głównym priorytetem nie jest pozyskanie wysokiej jakości contentu (mamy inne priorytety np: ilość odwiedzin, odsłon strony czy też zdobytych lajków) opcja z pre-moderacją będzie utrudnieniem dla uczestników i nie warto jej stosować.

Możliwość raportowania przez uczestników poprzez przycisk: “Zgłoś nadużycie”, niezgodnego z zasadami akcji contentu, będzie dla organizatora wsparciem, a nawet wybawieniem w przypadku kiedy ten dysponuje niewielką ilością czasu, ale nadal jakość jest dla niego ważna.

 

Opcja: "Zgłoś nadużycie" pod pracą konkursową
Opcja: “Zgłoś nadużycie” pod pracą konkursową
Moderacja prac zgłoszonych przez innych uczestników
Moderacja prac zgłoszonych przez innych uczestników

Jeżeli moderacja prac konkursowych jest dla Ciebie ważna i równocześnie chciałbyś być informowany błyskawicznie o każdym nowym zgłoszeniu w Twoim konkursie – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

 

Opcje zarządzania komentarzami na stronie konkursowej:

  • pierwsza i najprostsza, to nie dawać możliwości komentowania ;),
  • komentarze z możliwością moderacji, pre-moderacja lub udostępnienie komentowania tylko dla zarejestrowanych uczestników,
  • komentarze Facebook’owych – moderację można uprawiać bezpośrednio z poziomu komentarzy pod pracą konkursową (dla administratorów aplikacji) lub w panelu administracyjnym aplikacji na Facebooku.

 

Praca konkursowa z komentarzami Facebook 'owymi
Praca konkursowa z komentarzami Facebook’owymi

A co zrobić kiedy nie wystarczy już tylko usunąć pracę lub komentarz?

Idealne rozwiązanie to takie, aby jednym kliknięciem w ramach konta danego uczestnika dało się:

  • uniemożliwić ponowne zalogowanie się tegoż uczestnika w danym konkursie lub nawet w całym cyklu, jeżeli organizujemy konkurs na platformie,
  • uniemożliwić rejestrację na ten sam nickname,
  • zdjąć z widoku publicznego stronę z profilem danego uczestnika,
  • usunąć wszystkie jego prace i komentarze, dobrze jeśli  usunięte strony przekierowują się na stronę główną konkursu,
  • wykasować adres e-mail uczestnika z listy mailingowej oraz bazy, która zostaje przekazana np Sponsorowi.

Czy da się usuwać głosy oddane na poszczególne prace konkursowe?

Nie ma idealnego rozwiązania, jeżeli chodzi o zabezpieczenie przed nieuczciwym głosowaniem. Można jednak zerknąć do historii zapisanej w logach serwera. Dobrze mieć listę  zawierającą datę oraz czas głosowań łącznie z adresem IP, z których dokonano głosowania.  Można również podeprzeć się statystykami w Google Analytics.

Jeżeli wynik analizy okaże się dla Ciebie podejrzany, to na podstawie subiektywnej oceny daj sobie opcję wyeliminowania danej pracy z kręgu potencjalnych zwycięzców.

 

 Inspiracje: 

http://help.competizer.com/Moderate.html
http://blog.competizer.com/keep-an-eye-on-entries/
http://malariaphotos.org
http://konkurs.wojart.pl/Golo-i-wesolo-czy-Sex-Guru

 

 

Comments are closed.