Pudełka z niespodzianką

Subskrybcyjny model w dużym biznesie.

Subskrypcyjny model biznesowy działa w Polsce od kilku lat. Szlak przecierały firmy oferujące kosmetyki (glossybox, obecnie beglossy), a od niedawna możemy także zamawiać jedzenie. Warto wydawać pieniądze na rzeczy, których nawet nie widzieliśmy?

Ciekawą opcją jest na pewno Cud Miód box, który oferuje polskie produkty regionalne, w tym te Chronione Oznaczeniem Geograficznym (ChOG). Na czym polega model biznesowy pudełek?

Jak to działa? Dlaczego ludzie chcą kupować produkty w ciemno płacąc najpierw za nie niemałe pieniądze? Dlaczego tak chętnie godzą się na produkty niepełnowymiarowe? Poniżej wnikamy w tajemnicę kolorowych pudełek.

Jasne zasady

Dostawca pudełka zobowiązuje się w stałej cenie co miesiąc dostarczać kupującemu określoną ilość produktów, za które ten wcześniej płaci – bez względu na to, co dostanie opłata jest stała, ale dostawca zobowiązuje sie spełnić określone kryteria: ilość produktów pełnowymiarowych, jakość tych produktów itp. Zawartość pudełka najczęściej pozostaje jednak niespodzianką. Kupujący może zapłacić za jedno pudełko, ale bardziej opłaca mu się wykupić kilkumiesięczny abonament. Może też kupić pudełka z poprzednich miesięcy, jeżeli są dostępne – traci wówczas walor „niespodziankowy”, ale zyskuje pewność, że kupuje to, na co ma ochotę.

Na czym zarobić?

Pudełka zarabiają w dwojaki sposób:

– na klientach poprzez subskrypcje, czyli tradycyjnie wartość pudełka powiększamy o marżę;

– poprzez promowanie produktów – dla firm dostarczających pudełkom swoje produkty to niesłychanie opłacalny biznes: mogą dotrzeć do szerokiego grona klientów ponosząc niższe koszty niż w przypadku tradycyjnej reklamy. Jest to też promocja znacznie skuteczniejsza, gdyż klient sam się na nią decyduje i za nią płaci, a wiadomo, że coś, za co płacimy musi być dobre (klasyczna racjonalizacja).

Czy jest to opłacalny biznes? Dla firm na pewno tak – boxy kosmetyczne często nie są wysokiej jakości, próbki, które można w nich znaleźć to często gratisy od średniopółkowych producentów. Firmy wykorzystują programy lojalnościowe, z których trudniej jest się wypisać (gdyż trzeba napisać mail do firmy), a także zrezygnowac, gdy nadal liczy się na ciekawe produkty.

Coś ciekawego?

Firmy oferujące nietuzinkowe rozwiązania – w tym te oferujące produkty trudnodostępne, regionalne, są znacznie ciekawsze od tych oferujących powszechnie dostępne kosmetyki. Co ciekawego możemy znaleźć na polskim rynku?

Cudmiodbox.pl – pudełko z 5 produktami polskich producentów

Zakuski.pl – box z przekąskami – suszone owoce, przechy itp.

Fishbox.pl – pudełko dla wędkarzy, zawiera 12 przynęt

Psiapaka.pl – pudełko z akcesoriami dla psa, co miesiąc ptrzymujemy co najmniej 4 pełnowartościowe produkty

Czy warto?

Na Polskim rynku brakuje pudełek z alkoholami w porciach degustacyjnych (flaviar.com), przekąsek z egzotycznych krajów (japońskie przysmaki skoshbox.com, przekąski z całego świata trytheworld.com, przysmaki bezglutenowe tasteguru.com), ale mimo to pudełkowy rynek ma się dobrze. Jeżeli ktoś z Was chciałby rozwijać ten biznes, to znajdzie dla siebie szybko jakaś niszę.

Na co zwrócić uwagę?

Dobrze, jeśli produkty są małe (niskie koszty dostawy), szybko zużywalne (chęć subskrybowania), uniwersalne (by nie zachodził problem doboru rozmiaru – tu dużo traca kosmetyki niedopasowane do wymagań klientki) i tańsze w hurtowym zamówieniu (niższe koszty produkcji). Reszta to już tylko dobry marketing.

about author

admin

related articles