Content marketing dla biznesu i klienta indywidualnego

Tworząc treść dla kampanii zawsze trzeba mieć w pamięci jej cel i odbiorcę. Zarówno obszar B2B, jak i B2C dysponuje odmienną bazą wiedzy, ma inne wymagania i potrzeby. Podczas gdy branża B2B dociera do środowiska biznesowego i kierowniczego, branża B2C skupia się na kliencie indywidualnym, potrzebach i usługach, których poszukuje dla siebie pojedyncza osoba. Różnice pomiędzy obydwoma sektorami są bardzo wyraźne, dlatego i kierowane do nich treści muszą być właściwie dobrane i umieszczone w odpowiednich miejscach. Jakie są różnice w content marketingu dla obszaru B2B i B2C?

3 aspekty, które różnicują content marketing dla branży B2B i B2C

Budowanie zaangażowania i lojalności wobec marki powinno być podstawą zarówno dla sektora B2B i B2C. Natura wiadomości oraz kanały dystrybucji dla obydwu działów są inne, tak samo, jak inna jest przekazywana treść. Obszar B2B koncentruje się na rozwiązywaniu problemów i przekazywaniu konkretnej, użytecznej wiedzy. Treść kierowana do biznesu musi być aktualna i dostosowana do zainteresowań branży, z którą pracujemy. Powielanie istniejących treści jest błędem, który popełnia wielu content designerów (o podstawach content marketingu pisałam tutaj)

Branża B2C stanowi zaś obszar skupienia na kliencie indywidualnym i jego potrzebach. Dużą rolę odgrywa tu storytelling i rozrywka, za pomocą której również budujemy zaangażowanie. Klient musi znaleźć u nas to, czego szuka, czyli informacje o ofercie i to wszystko, co przyciągnie i zatrzyma jego uwagę.

3 podstawowe różnice

1. Taktyka

W segmencie B2B dużą rolę odgrywają nie tylko interaktywne, ale i standardowe środki popularyzowania treści: prasa specjalistyczna, raporty, wystąpienia na konferencjach. Aby dotrzeć do biznesu należy spróbować również wyjść poza Internet i zainteresować przekazem bezpośrednio do ludzi z branży. Prowadząc działania w Internecie należy dbać o wysoką jakoś treści, ich aktualność, pojawianie się autorytetów i znanych w środowisku nazwisk.

W sektorze B2C największą rolę odgrywa Internet: pozwala natychmiast spełniać potrzeby odbiorców. Klient indywidualny w Internecie może liczyć na interakcję, natychmiatową odpowiedź i pomoc.

2. Social media

Obydwie grupy mają swój udział w social mediach, mają swoje profile i można ich łatwi wyszukać. Inny jest jednak sposób użytkowania social mediów przez obydwie grupy odbiorców. Jeżeli chcemy skutecznie dotrzeć do sektora B2B – zainteresujmy się LinkedIn i kampaniami, jakie można tam prowadzić. 83% marketerów z działu B2B uważa LinkedIn za najskuteczniejsze medium przekazywania treści na szeroką skalę.

W kampaniach B2C LinkedIn zajmuje dopiero czwartą pozycję, dominuje zaś bezsprzecznie Facebook (90% rynku reklam w social mediach).

LinkedIn jest dedykowany liderom biznesu, Facebook zaś dociera do klientów indywidualnych oferując im treści, które mają dostarczyć zarówno wiedzy, jak i rozrywki. Logując się na Facebooku aktywujemy emocjonalny odbiór treści, co cechuje głównie klientów indywidualnych. Klienci biznesowi, skupieni na merytorycznych informacjach z reguły dosyć nieufnie podchodzą Fb, który – mimo wszystko w wersji anglojęzycznej – umożliwia dość precyzyjne targetowanie obszaru B2B.

3. Wyzwania i problemy

Jeśli chodzi o content marketing – w obydwu sektorach napotykamy odmienne problemy i wyzwania: w branży B2B będzie to tworzenie wartościowych treści, w obszarze B2C zaś – budżet.

Stworzenie unikalnej treści, która będzie użyteczna zarówno dla klienta jak i firmy nie jest wcale łatwe. Treści reklamowe to coś, czego unikamy, warto więc zainwestować w profesjonalny content marketing, który będzie wizytówką firmy.

Kampanie B2B dysponują zazwyczaj większym budżetem przeznaczonym na content marketing, co nie znaczy, że kampanie B2C są skazane na drugie miejsce w medialnym świecie. Treść dostosowana do klienta indywidualnego i kampania na Facebooku potrafi być bardzo skuteczna i tania – przy odpowiednio zachęcającej treści unikalne kliknięcie w link odnoszący to cena ok. 0,03 – 0,10 zł, podczas gdy w kampanii B2B ceny są co najmniej kilkukrotnie wyższe. Dodając do tego AdWordsy, które równie skutecznie promują produkty B2B mamy już pokaźną różnicę cenową na korzyść promocji treści B2C.

Niezależnie od tych trzech aspektów różniących oba sektory – łączyć je powinna dobrze skonstruowana treść, która jest niepodzielnie panującym królem. Strategie marketingowe oparte o poznanie grupy docelowej i tworzenie treści, które ją przyciągną i zatrzymają dla obu sektorów opierają się na tym samym – oferowaniu unikalnych treści, których szukają użytkownicy.

about author

admin

related articles