Klasyczne modele biznesowe

Skąd czerpać środki na rozkręcenie swojego biznesu? W jaki sposób zarabiać na dobrym pomyśle?

Te dwa podstawowe pytania stawiają sobie wszyscy na samym początku drogi biegnącej od pomysłu do produktu.

Są to też niektóre z pytań leżących u podstaw definicji modelu biznesowego, który powinien byc zdefiniowany na początku działalności na rynku. Często działamy na tym polu intuicyjnie przejmując model biznesowy najpopularniejszy dla danej branży. Czy słusznie?

Kierując się definicją Alexa Osterwaldera zawartą w bestsellerze Business Model Generatio na model biznesowy składają się następujące elementy:

  1. segmenty klientów,
  2. wartość oferowana klientom,
  3. kanały sprzedaży i obsługi,
  4. charakter relacji z klientami,
  5. kluczowe procesy,
  6. zasoby,
  7. partnerstwa,
  8. struktura przychodów i kosztów.

Modyfikacje w obrębie tych zmiennych pozwalają manipulować modelem biznesowym w taki sposób, by był dostosowany do potrzeb projektu.

Klasyczne modele biznesowe

Najprostszy model zbudowany jest na zależności pomiędzy producentem (lub usługodawcą) dostarczającym dóbr (lub usług) a klientem, który owe dobra lub usługi nabywa. Jesli wszystko idzie zgodnie z planem – zyski przekraczają koszty i model biznesowy działa jak należy. Klasyfikacja modeli biznesowych stworzona przez Michaela Rappę dzieli je na następujące kategorie.

about author

admin

related articles